Batterier en utmaning för traditionellt brandförsvar

Date:

- Advertisement -

Fordon som drivs med batterier har ökat kraftigt under de senaste åren. Samtidigt utgör de en stor utmaning för räddningstjänsterna. Batteribränder är mycket svårsläckta och sprider ytterst giftiga gaser, något som i trånga utrymmen som på färjor gör problemen extra svårhanterliga.

Produkter med litiumjonbatterier blir allt vanligare i Sverige. Idag används de bland annat i hoverboards, cyklar och bilar. Men tekniken används även till sjöss. Till exempel är Sveriges största rederi, Färjerederiet, en myndighet som satsar stort på batteridrift. Inom de närmaste kommer man att ha fem hybridfärjor i drift. Men batterierna är inte utan problem. De kan i vissa fall råka ut för ”termisk rusning”, en kemisk reaktion som gör att värmen inuti batterierna stiger till 500 grader och att extremt giftiga gaser börjar läcka ut.

Egentligen är det lika farligt med diesel eller bensin, men de ämnena är vi vana vid. Problemet är att vi ännu inte har några speciella metoder eller verktyg för att hantera bränder i batterier, säger Magnus Skyttberg, samordnare för övning och utbildning vid Norrtälje brandförsvar.

Batteribränder kan uppstå på en rad olika sätt. Det kan handla om yttre uppvärmning, en krosskada, kortslutningar eller djupurladdningar. Vid en termisk rusning stiger temperaturen i batteriet till omkring 500 grader utan att syre tillförs utifrån. Ett batteri kan brinna i upp till en timme trots släckförsök och dessutom återantända i upp till ett dygn.

När vi lägger på vatten, vilket är vårt vanligaste släckmedel, förångas vattnet och syre frigörs innan man fått någon kyleffekt. Syret fungerar då som en brandaccelerator. Eftersom bränderna är mer svårsläckta och vi använder samma metoder som vid andra bränder blir vi sämre förberedda, säger Magnus Skyttberg.

Vid en brand ombord på ett fartyg gäller det att komma snabbt iland och nå räddningstjänsten.

Den stora fördelen med fartyg är att vi har tillgång till vatten. Vi klarar kanske inte att släcka en elbrand, men vi kan kyla den, säger Carl Carlsson, sjösäkerhetsansvarig på Svensk Sjöfart, en organisation där flera stora rederier ingår.

Risken att passagerare skulle utsättas för giftig gas på kryssningsfärjorna är inte så stor då passagerare inte tillåts befinna sig på parkeringsdäcken under färd. På vägfärjor däremot kan passagerare ha svårt att komma undan brandröken. Fördelen är istället att färjorna snabbare når fastlandet.

Batteribränder är ovanliga, men bara för några veckor sedan utbröt en brand på en hybridfärja i Norge. Vid en brand uppkommer bland vätefluoridgaser, ett extremt giftigt ämne som även kan ha förmågan att ta sig igenom skyddsutrustning.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...