Båt med fokus på tillgänglighet

Date:

- Advertisement -

Skärgårdens senaste tillskott Skraken har nu anlänt till Stockholm och ägaren Blidösundsbolaget passade på att visa upp den flaggprydda båten utanför slottet innan den drar norrut för att börja trafikera området kring Furusund.

– Det här är en konceptbåt, det är en modell som jag tror vi kommer att få se fler av framöver, sade en nöjd Göran Ahlqvist, vd på Blidösundsbolaget som kör trafiken åt Waxholmsbolaget i norra skärgården.

Skraken kan ta 30 passagerare och är utrustad med två propelleraxlar som drivs av två Scaniadieslar på 450 hästkrafter var. Det ger det 15 meter långa och fem meter breda fartyget som är byggt i aluminium en toppfart på 26 knop.

Fartyget är det första som Blidösundsbolaget köper sedan 1911. Det som gjort köpet ekonomiskt möjligt är att båten får många gångtimmar och att de nya trafikavtalen med landstinget är längre än tidigare.

– Det är viktigt för oss att få långa avtal, då kan man finansiera nybyggen, sade Göran Ahlqvist.

För landstinget är det viktigt att de nya fartygen har låga utsläpp och en hög tillgänglighet. Något som Göran Ahlqvist anser att Skraken väl uppfyller.

– Vi har gått så långt man kan komma utsläppsmässigt med dieseltekniken. Nästa steg är elbåt, men då blir räckvidden för kort.

Göran Ahlqvist betonade vikten av att båten är byggd i ett plan och därmed lätt för rörelsehindrade att komma ombord.

– Om du ska ut i skärgården så spelar det ingen roll hur många hissar du har i tunnelbanan eller hur enkelt det är att åka buss om båten du ska med i Furusund har ett nedsteg. Då fungerar det inte.

Skraken ersätter båten Sirena. Namnet Skraken kommer från traditionen i området att döpa fartygen efter fåglar. Jens Ahlskog, som var på plats och representerade tillverkaren Kewatec, sade skämtsamt om namnvalet.

– Du vet att skraken är bra på att dyka!

 

Fakta/Skraken

Längd: 15 meter

Bred: 5 meter

Motor: 2x Scania diesel, 450 hk

Toppfart 26 knop

Tillverkare: Kewatec

Trafikerar öarna kring

Furusund från 5 september.

 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.