Både ris och ros om ny skärgårdsstrategi

Date:

- Advertisement -

Det är blandade reaktioner på öarna efter att landstingets nya landsbygds- och skärgårdsstrategi presenterats.

Landstinget är på rätt väg men når inte ända fram. Det är SIKO:s och Skärgårdsföretagarnas delade bild av den strategi som i nästa vecka läggs ut på remiss.

– Det är väldigt positivt att landstinget på allvar nu vill jobba för att stärka möjligheterna att både jobba och bo i skärgården men jag efterlyser mer fokus på tillgänglighet och hållbarhet i det stora perspektivet, säger Karin Almlöf, ordförande för Skärgårdsföretagarna och fortsätter:

– Landstinget säger att kollektivtrafiken fungerar dåligt och vill att pendlingen mellan skärgård och fastland ska bli bättre. Vår bild är att kollektivtrafiken fungerar ganska bra. Jag tror att det i stället finns många vinningar i att utveckla pendlingen inom skärgården, säger Karin Almlöf.

03_MG_0739
Även Sune Fogelström, som uttalar sig för SIKO:s räkning, är positiv till att strategin tagits fram.

– För första gången blir skärgården erkänd som glesbygd. Landstinget medger nu också att hantverksyrket är den största näringen på öarna. Det har heller inte hänt tidigare.

Men han säger att landstinget slår knut på sig själv när det kommer till hur strategin ska genomföras.

– De olika delarna, strategi och genomförande, talar helt mot varandra. Genomförandekapitlet är bakåtsträvande och hör hemma på medeltiden, säger han.

Framförallt vänder han sig emot att landstinget vill begränsa ny bebyggelse till kärnområden och öar där tillgången på sötvatten är god.

– Då begränsas en stor del av skärgården för den bebyggelse och fortsatta utveckling som landstinget säger att de vill uppnå, säger Sune Fogelström och fortsätter:

– De talar också om att bilen är det viktigaste färdmedlet i skärgården. Båten tycks de ha glömt bort helt och hållet.

Karin Almlöf menar att flera åtgärder som föreslås i strategin också är helt onödiga.

– Det är mycket av att uppfinna hjulet igen, vilket vi inte eftersträvar. Vad som behövs är att fila på vissa saker. Vad vi vill se är en förbättrad arbetspendling, snabbare båtturer och att tillgängligheten på kajer och bryggor på öar och fastland ökas så att vi själva kan ta oss runt i skärgården. Det är enkelt fixat, dessutom, säger hon.

Både SIKO och Skärgårdsföretagarna kommer att lämna ett remissvar till strategin där de ska utveckla sina synpunkter.

 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.