Högtryck för båttvättarna

Date:

- Advertisement -

Havstulpanvarning är nu utfärdad för Stockholms skärgård. På senare år har allt fler börjat skippa den miljöovänliga bottenfärgen och istället satsat på att skrubba skrovet precis innan kräftdjuren biter sig fast, antingen för hand eller i en borsttvätt. Skärgården har testat metoden.

Det är högsäsong på Boatwashers borsttvättsanläggning i Stocksund. Boatwasher är en av flera aktörer i Sverige och har totalt elva tvättstationer på både ost- och västkust. VD Odd Klofsten, i branschen sedan 2010, har noterat en ökande trend av de som väljer att tvätta sina båtar ett par gånger per säsong istället för att måla botten med färg för att bli av med tulpaner och alger.

Varför väljer fler att borsttvätta?

– För ungefär två år sedan började de giftfria metoderna att släppas fram, dessförinnan var det stort motstånd från alla båtorganisationer som inte trodde på idén, menar Odd Klofsten.

Regeringen gav Hav och Vattenmyndigheten ett uppdrag 2011 att utreda och dra fram riktlinjer _MG_6511för hur bottentvätt av båtar borde göras. Resultatet av den analysen var olyckligt, menar Odd Klofsten, då den baserats på ett missförstånd där man blandat ihop metoden borsttvätt med metoden bottenmålning och tvätt på spolplatta. Man förordade det senare i tron att den giftiga färgen skulle lossa och hamna i havet vid borsttvätt.

– Men hela poängen är ju att man slutar bottenmåla om man väljer borsttvättalternativet.

Han fortsatte att envist framhålla metodens fördelar, vilket gav resultat.

– 2013 kom Hav och Vattenmyndigheten tillsammans med Naturskyddsföreningen fram till att de borde sprida mer kunskap om de här metoderna som kan ersätta bottenmålning, så då avsattes pengar till det vilket fått effekt.

Relativt okomplicerad

Örjan Wennbom är en av alla de båtägare som nuförtiden väljer bort bottenmålningen på sin RJ85:a, en segelbåt med plastskrov från 1970-talet. Han tycker att tvätten funkar bra.

– Det är tredje året jag använder borsttvätten och jag är jättenöjd med resultatet, det har inte 12_MG_6533varit en enda tulpan på skrovet vid upptagningarna, säger han.

– Dessutom slipper man mycket tidskrävande jobb med bottenmålning under försäsongen. Det går ju att göra jobbet själv också med en borste men jag tycker det är rätt smidigt med tvätten, den ligger dessutom nära. Enda utmaningen är att man måste komma ihåg att komma iväg.

Skärgårdsstiftelsens SMS-tjänst med havstulpanvarningen är gratis och ett bra sätt för att veta när det är dags, menar Örjan Wennbom. Tulpanerna sätter sig vid specifika tillfällen, ibland ett par omgångar per säsong. Det rekommenderas därför att man tvättar ett par, tre gånger på en sommar. Blir det för mycket växtlighet på skrovet kan det resultera i trögare framfart genom vattnet och ökad bränsleförbrukning.

Själva tvätten är relativt okomplicerad och mycket likt den motsvarande för bilar. Vi lotsas in i en bassäng med kraftiga gula, runda borstar på vardera sida. En lina kopplas på i fören som maskinisten använder för att vinscha båten fram och tillbaka längs borstarna. Inga tvättmedel används i Boatwashers tvättar, bara borstkraft och vatten ska plocka bort havstulpanerna och algerna från skrovet. Efter 10-15 minuter är proceduren klar.

Stor efterfrågan

12_MG_6446Håkon Winjum är maskinist på tvätten i Stocksund för andra säsongen i rad. Han bekräftar att trycket ökat på tvättstationerna, i synnerhet nu när tulpanvarningen gått ut. Rekommendationen är att ta sig till en tvätt inom 1-2 veckor efter att man fått SMS:et.

– Framförallt är det aktiva båtmänniskor som reagerar på SMS:et. Vi har fullt ös nu. En vanlig dag tvättar vi 7-8 båtar per dag och station men just nu kan det bli uppåt 11-12, det ligger båtar på kö, säger Håkon Winjum medan han vant sköter spakarna som drar båten fram och tillbaka längs de snurrande borstarna.

Att det finns en stor efterfrågan har i år resulterat i tre nya stationer för Boatwasher, och tankar finns på vidare utökning.

– Vid 200 intresseanmälningar på en plats jobbar vi för att starta en ny station där, säger Odd Klofsten.

Men alla välkomnar inte tvättfirman. Vid Bullandö Marina, till exempel, har Boatwasher hittills fått nobben. Av ekonomiska skäl, tror Odd Klofsten.

– Många av båtarna där är fullservicekunder. Det är en ganska fin affär att måla båten på våren och tvätta bort den på hösten, och hela den intäkten försvinner om de har en borsttvätt i hamnen. Att köpa in egen tvätt är ju ändå en viss investering, om man redan tycker att man har fungerande alternativ.

500 000 kilo giftig bottenfärg

Nytt för i år är även lansering av tvättarna västkusten, vid Smögen och Stenungsund. Att övertyga båtfolket om tvättarnas förträfflighet har dock varit svårare där.

– Många västkustbor har varit skeptiska till att det verkligen ska funka, då det är ofta mer växtlighet där, säger Håkon Winjum. Men det gör oss bara mer motiverade att motbevisa dem!

Enligt Boatwasher skulle, om alla båtägare övergick till tvätt istället för målning, 500 000 kilo giftig bottenfärg undvika att läcka ut i havet varje år. Det lilla läckage i tvättresterna som kan slinka ut när båten åker in och ut ur uppsamlingsbassängen uppskattas till 1-2 procent av det totala giftläckaget från en båt. Innehållet i bassängerna i sig samlas upp och hanteras som miljöfarligt avfall.

På väg tillbaka till hemmahamnen noterar vi faktiskt att båten glider markant snabbare fram genom vattnet jämfört med på vägen dit.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.