Nord-sydliga får 23 bryggor

Date:

- Advertisement -

23 bryggor, från Arholma till Nynäshamn, kommer den nya nord-sydliga att betjäna. I dagarna tas tilldelningsbeslut om trafikupphandlingen på linjen.

 

Upphandlingen för den nya nord-sydliga linjen är nu i slutfasen. Samtliga anbud har kommit in till landstinget och beslut väntas tas i dagarna.

Sedan tidigare är det klart att linjen kommer att gå mellan Arholma och Nynäshamn, med en båt från varje håll som överlappar varandra på mitten. Waxholmsbolagets trafikchef Göran Malmsten är hoppfull:

– Det blir ett avsevärt trafikalt lyft för mellanskärgården, och även ett stort lyft i trafiken för de norra och södra delarna. Vi ser fram emot det här, det är en efterfrågad produkt både från näringen och från våra ägare, och vi hoppas kunna bidra till ett ökat besökstal i skärgården, säger han.

Enligt den preliminära tidtabellen i förfrågningsunderlaget kommer 23 bryggor att betjänas. Dessa är från norr: Simpnäs, Arholma, Lidö, Fejan, Kapellskär, Norröra, Glyxnäs på Blidö, Vagnsunda på Yxlan, Själbottna, Finnhamn, Stora Kalholmen, Möjaström/Berg, Stavsnäs, Styrsvik på Runmarö, Solvik på Nämdö, Rögrund, Dalarö, Kymmendö, Ornö kyrka, Fjärdlång, Gruvbryggan på Utö, Ålö och Nynäshamn. En buss kommer att ta passagerarna mellan Utö och Ålö. En anslutande ordinarie båt kommer att ansluta för sträckan Ålö-Nynäshamn.

Från Simpnäs kommer den sydgående båten att gå kl 8,30, och passagerare som åker hela vägen kommer till Nynäshamn klockan 19,40.

Den nordgående turen startar från Nynäshamn klockan 9,20 och kommer till Simpnäs, som sista brygga, klockan 19.

Enligt förfrågningsunderlaget ska avtal tecknas med en leverantör under försöksperioden. De två fartygen ska kunna gå minst 16 knop vid full last och transportera minst 60 passagerare.

Försöket med den nord-sydliga linjen kommer att bedrivas under nio veckor. Trafiken startar i mitten av juni och pågår till mitten av augusti. Därefter utvärderas bland annat resandeunderlaget för att se om det är tillräckligt för att uppnå status som fast trafik.

Ursprungligen var nord-sydliga linjen del i den stora sjötrafikupphandlingen, men efter att den avbröts hösten 2013 avbröts även detta försök, som skulle ha startats redan förra sommaren.

Nu väntar en marknadsföringskampanj dirigerad av Stockholm visitors board och Skärgårdstrategin, för att Stockholmarna ska få kännedom om linjen.

På öarna hoppas man nu att den slutgiltiga tidtabellen inte dröjer. Kerstin Öhman Moberg som driver butik och krog på Nämdö säger:

– Står de fast vid att det blir Solvik och ungefärliga tider, så är det inga problem. Vi tittar just nu på öppettider för sommaren och jämför med de turlistor vi har, men än finns tid att justera. Det får dock inte gå för lång tid innan de sätter slutgiltiga tider, för man behöver planera personal, schema och öppettider. Allt är beroende av varann, säger hon.

Enligt planen ska tilldelningsbeslutet tas idag.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...

Nationalpark i Nämdöskärgården invigd

Redan på 60-talet ville industrimannen Torsten Kreuger att hans Bullerö med omnejd skulle skyddas och tillgängliggöras, och sålde det därför till staten. Nu är hans dröm uppfylld och Sveriges 31:a nationalpark är officiellt invigd.