Grovsophämtning i Norrtälje skärgård genomförs i flera olika former, men det har saknats en samlad bild av kostnadseffektivitet, tillgänglighet och miljöpåverkan. En ny översyn har nu gjorts för att skapa en bättre bild av hur hanteringen fungerar.
Norrtälje skärgård består av 346 öar med bebyggelse utan fast landförbindelse. Det handlar om stora avstånd för att nå de över 3 000 bostadsbyggnaderna på öarna. Hur insamlingen av grovsopor går till skiljer sig åt mellan olika fastigheter. Det finns fem olika former för insamling: hämtning med storsäck, kollihämtning, lämna på återvinningsfärja, mobil återvinning och att hushållen själva lämnar grovsoporna. Miljöpåverkan, kostnad och tillgänglighet skiljer sig mycket åt mellan de olika formerna. I en ny översyn av grovsopshämtningen görs en jämförelse över fördelar och nackdelar av de olika alternativen. Kollihämtning sker till exempel vid bostaden vid ordinarie hämtning av sopor, vilket gör den miljövänlig och tillgänglig för många. Nackdelen är att den är avgiftsbelagd. Mobila återvinningscentraler på fastlandet finansieras av skattemedel och ses även den som miljövänlig och tillgänglig, men kräver tillgång till bil eller båt. Skärgårdsbor betonar i översynen vikten av att tillgänglig och tydlig information om alternativen. Det finns också en önskan om samverkan med andra kustkommuner vad gäller hämtning av grovsopor.
I översynen framträder ett antal behov som behöver tillgodoses. Till exempel behöver varje ö med boende ett enkelt sätt att lämna grovsopor oavsett djup och bärighet vid den lokala bryggan. Transporterna bör samordnas och nyttjas maximalt. Ett problem som lyfts är rättvisan i att vissa har tillgång till skattefinansierade lösningar som återvinningsfärja medan andra får betala för hämtning.
I analysen föreslås ett pilotprojekt med mobil återvinning samt att bättre statistik tas fram över avfallsvolymer.