Kritik mot utvärdering av godstaxor till öarna

Datum:

- Annons -

De nya godstaxorna i skärgården fungerar bra. Så kan en första utvärdering från Trafikförvaltningens sammanfattas. Men skärgårdshandlarna och Siko är mycket kritiska till tjänstemännens analys.

Ett år efter att de nya taxorna för gods infördes mottog politikerna i Sjötrafikutskottet vid ett möte 22 september tjänstemännens första utvärdering av taxorna. Senare i år ska en mer heltäckande utvärdering presenteras.

Men redan nu är kritiken mot denna första utvärdering hård från branschorganisationen Skärgårdshandlarna och Siko (Skärgårdens Intresseföreningars Kontaktorganisation).

– Ett hafsverk, säger Carl Hamacher, som driver Tempo Livs på Runmarö och är ordförande i Skärgårdshandlarna.

Han kritiserar bland annat  skrivningar som får det att låta som om att systemet med gratis transport av matkassar mellan öarna var en tillfällig subvention under pandemin.

– Gratis ö till ö-transporter har funnits sedan 1970-talet, säger han.

Han anser inte heller att det är rättvist att jämföra de små skärgårdshandlarnas priser med matjättarna Coops och Mathems.

– De levererar stora volymer några få veckor under högsäsong. Vi levererar mindre beställningar året runt till bofasta och möjliggör att de kan få mat året runt oavsett väder.

– Dessutom har vi redan betalat en gång för frakt från fastlandet för de matvaror vi skickar mellan öarna.

Gunilla Söderqvist, ordförande för Siko, tycker inte att det förkommit någon dialog mellan Siko och förvaltningen, som det står i utvärderingen:

– Vi var på ett möte hos Trafikförvaltningen 19 mars tillsammans med Skärgårdens trafikantförening. Det handlade om sjötrafikfrågor och tonnageutredningen, men vi passade även på att framföra synpunkter på godstrafiken.  Sedan togs beslutet ett halvt år senare, utan återkoppling, dialog eller vår medverkan, säger hon.

I slutsatserna till sin utvärdering av transporter av varor på specialprislistan (där matkassar och brödbackar ingår) under låg– och mellansäsong skriver tjänstemännen:

• För kunder som är berättigade fraktbidrag är prishöjningarna begränsade.

• Den nya prissättningen är rimlig.

• Mindre matproducenter med många mindre transporter får en större prishöjning.

– Dessa erhåller dock en högkvalitativ frakttjänst med en kylkedja i många led, skriver Trafikförvaltningen.

I tjänsteutlåtandet påpekas också att Waxholmsbolagets godsprissättning var oförändrad från 2008 till i slutet på 2024: 

– Den tidigare prissättningen indexerades ej, vilket resulterade i att subventionsgraden för gods ökat år från år. Om den tidigare prissättningen indexerats sedan 2008 hade det summerade prispåslaget idag varit cirka 40 procent.

Det var för ett år sedan som de nya godstaxorna infördes efter ett tidigare beslut i Regionfullmäktige. Det är ett helt nytt system där kostnaden baseras på yta i stället för vikt.

Protesterna kom omgående från skärgårdsbutiker och kunder. De handlade främst om att det infördes en fraktkostnad för matleveranser från ö till ö.

Under året som gått har antalet godsbeställningar på specialprislistan minskat under låg-och mellansäsong med en tredjedel, från 150 till 100 per månad. 

”Huruvida orderminskningen, under analysperioden, beror på den nya prissättningen, minskad aktivitet i skärgården under perioden eller flera samverkande variabler, går inte att besvara,” skriver Trafikförvaltningen i sin utvärdering. 

– Hos oss beror minskningen till stor del på att det är svårt för en kund att beställa om de inte vet hur mycket det kommer kosta, säger Carl Hamacher och fortsätter:

– Men Trafikförvaltningen har inte frågat oss eller våra kunder vad det beror på.

FAKTA

• Den genomförda utvärderingen av specialprislistan för gods är ett tidigarelagt deluppdrag som studerat utfallet av de nya taxorna under låg och mellansäsong. 

• Under kvartal fyra 2025 kommer hela den nya godsprissättningen att utvärderas i kombination med fraktbidraget. Den analysen omfattar alla varor som transporteras samt täcker in högsäsongen för gods.

Källa: Trafikförvaltningen

 

”Avvaktar fullständig översyn”

Michaela Haga (C) ordförande i Trafiknämndens sjötrafikutskott säger att en översyn av taxor och fraktbidrag kommer att ske när den fullständiga utvärderingen är klar.

– Vi kommer att se över fraktbidragets riktlinjer generellt och om livsmedelsproducenter i skärgården kan inkluderas i fraktbidraget. Eventuella prisjusteringar hanteras även i samband med detta, säger hon.

Ö-till-ö leveranserna är en viktig service för bofasta och delårsboende. Främjar dyrare transporter av mat er ambition att hela skärgården ska leva? 

– Den godstrafik som regionen tillhandahåller är viktig för att ha fungerande leveranser i skärgården. Vi har fortsatt en väldigt hög subventionsgrad och den har ökat år för år, samtidigt som många kunder är berättigade till fraktbidrag. 

Varför tror du godsbeställningarna på specialprislistan minskade under låg- och mellansäsong i år?

– Antalet godsbeställingar i låg– och mellansäsong brukar fluktuera från år till år och vi följer också upp på ett annat sätt än tidigare. Det är också för tidigt att dra några långtgående slutsatser, både för gods inom specialpristaxan och för godsvolymerna i stort.

Hur mycket tjänar regionen på att höja godstaxorna för matkassar och brödbackar?

– Faktureringen för specialpristaxan har gått från 16 500 kronor till cirka 21 700 kr i månaden under analysperioden, men den siffran är innan fraktbidraget är avräknat. Brödbackar står för ungefär hälften och matkassar för cirka en tjugondel.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Inget oväntat besök väntas

KRÖNIKA. Förra året släppte Folkhälsomyndigheten en rapport om ensamhet. Av...

LA-brändernas offer finner läkning på Björkö

När lågorna från branden ödelade tusentals hem i Altadena,...

Jakten på skarv trappas upp

Stockholms stad vill ta nya grepp i arbetet med...

Ensamhet på öar ska undersökas

Skärgårdarnas riksförbund och Göteborgs universitet ska under hösten genomföra...