Nobina har fått kritik och bötfällts av regionen för brister i busstrafiken. Nu riktar Runmarö Intresseförening kritik mot försommarens överfulla bussar och dåliga matchning med Waxholmsbåtarna.
I en skrivelse till regionens Trafikförvaltning, Värmdö kommun och Skärgårdens Trafikantförening tar Runmarö Intresseförening upp en rad händelser under maj och juni.
Det rör sig om att bussarna ofta är överfulla, främst fredagar och söndagar. Många passagerare tvingas stå nästan en timme in till Slussen.
Passagerare har också blivit frånåkta av båtarna när bussarna blivit sena och bussar som inte stannat och plockat upp passagerare som kanske ska med sista båten till Runmarö och öarna runt omkring.
– Det har varit olika problem hela tiden sedan Nobina tog över i februari, men nu har det eskalerat med fler överfulla bussar och sämre matchning med båtarna, säger Maria Roos, ordförande i Runmarö Intresseförening.
I april riktade regionen viteskrav mot Nobina, alltså böter, på grund av alla problem. Det rörde sig om totalt 3,9 miljoner kronor för februari och mars. Det pågår fortfarande förhandlingar om det vitet mellan parterna.
Kan det bli aktuellt med nya viten nu?
– Vi tillämpar avtalet och dess ersättningsmodeller avseende exempelvis viten även framgent, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i ett mejl.
För de bofasta som pendlar in till Stockholm har förseningarna och brister på plats i bussarna varit extra påfrestande.
– Du kommer för sent till jobbet eller skolan och kan tvingas stå på vägen hem på fredagseftermiddagen, säger Maria Roos.
I skrivelsen frågar intresseföreningen bland annat:
- Vad ligger bakom att ledbussar ersatts av kortare bussar så att färre passagerare får plats?
- Hur ser Trafikförvaltningen på att bussar framförs med stående passagerare i hög hastighet på motorväg?
- Vilka direktiv ger trafikförvaltningen till entreprenörer så att de instruerar bussförarna om att meddela Waxholmsbolaget vid försening?
Sophie Gunnarsson svarar:
- Boggifordon (vilket vi tolkar är det som avses med ”kortare bussar”) har näst intill samma antal sittplatser som motsvarande en ledbuss men är bekvämare på mindre vägar att färdas i.
- Busstrafik på motorväg ska dimensioneras utifrån att resenärer ska medges sittplats.
- Enligt avtalet så skall Nobina kontakta Waxholmsbolagets trafikledning vid försening. Och omvänt – om Waxholmsbåten mot förmodan är sen så skall de kontakta Nobinas trafikledning.
Malin Säker, kommunikationschef på Nobina, svarar:
- Vad ligger bakom att ledbussar ersatts av kortare bussar så att färre passagerare får plats?
– Som alltid när kollektivtrafik planeras är det en avvägning mellan kapacitet och komfort. Kikar vi på beläggningen på linje 433 så är det ovanligt med fullsatta bussar och linjen körs därför med ledbussar samt så kallade boggibussar, dessa bussar har högre komfort, men har 10 färre platser. I majoriteten tiden fungerar denna kombination mycket väl och möter det vanliga resbehovet med hög komfort. Detta speglar ett av kollektivtrafikens grundläggande dilemman: att erbjuda en så bra och tillgänglig service som möjligt för så många som möjligt – inom ramen för begränsade resurser.
- Hur ser ni på att bussar framförs med stående passagerare i hög hastighet på motorväg?
– Att bussar framförs med stående passagerare på motorväg är förstås inte en idealisk ut ett trafiksäkerhetsperspektiv. Samtidigt är detta tillåtet enligt svensk lagstiftning och en del av hur kollektivtrafiken är upphandlad. Lämpligheten i detta är en fråga för lagstiftaren.
- Varför ropar ni inte in fler bussar vid högtrafik till exempel vårens helger? Det gjorde den tidigare operatören. Era chaufförer är också mycket frustrerade över detta.
– Det gör vi, och även om vi jobbar aktivt med att optimera planeringen, så kan det vara tillfällen där det blir fulla avgångar. Där har vi samma utmaning som båtarna gällande att många vill resa vid fint väder.
- Hur instruerar ni bussförarna om att meddela Waxholmsbolaget vid försening?
– Idag sker kommunikationen via vår trafikledning, som har kontakt med Waxholmsbolaget. Det är den part som är sen som ska meddela den andra. En utmaning här är att vi riskerar viten från SL om vi väntar in båtar, även om det skulle vara till fördel för resenärerna. Det är en fråga vi lyfter i vår dialog med SL, då vi anser att flexibilitet i dessa situationer skulle kunna bidra till en bättre helhetsupplevelse för resenärerna.
- Vilka andra åtgärder tänker ni genomföra för att säkra kvalitén på trafiken?
– En stor aktivitet under våren har varit att fasa in de nya bussarna. Dessa fordon erbjuder inte bara en tystare och mer komfortabel resa, utan är också bättre anpassade till dagens krav på tillgänglighet och miljöprestanda. Utöver detta arbetar vi kontinuerligt med att förbättra kvaliteten i trafiken genom att följa upp trafikdata, föra dialog med våra förare och trafikledning samt agera på de synpunkter vi får från resenärerna. Vi välkomnar alla kundsynpunkter och ser dem som en viktig del i vårt förbättringsarbete.