En av Sjöräddningssällskapets mest rutinerade befälhavare körde upp på land med en båt sent en fredagskväll i augusti förra året. Kollegerna som kom till platsen bedömde att han var berusad och skadad men körde ändå ut honom till en ö.
Befälhavaren på ett av Sjöräddningssällskapets räddningsfartyg som larmades till platsen uppfattade den havererade kollegan som ”berusad, chockad samt väldigt ångerfull”.
De övriga besättningsmedlemmarna bekräftar befälhavarens bedömning. En av dem säger att hon upplevde mannen som onykter på grund av hans rörelser, sättet han talade och att han luktade alkohol.
Båtföraren blödde från munnen, hade en fläskläpp och ont i en fot, men ville inte ha någon vård.
Klacknäset ligger i närheten av Björkvik på Ingarö. Det finns en bilväg cirka hundra meter från olycksplatsen. I stället valde besättningen att skjutsa sin kollega till en familjemedlem på en ö utan landförbindelse utanför Värmdö.
Väl framme tog han enligt egen uppgift i förhöret ”en stadig whiskey” och gick och lade sig.
Enligt förhören kontaktar inte besättningen polisen förrän senare på natten, efter att de hade lämnat sin kollega på ön.
Skärgården har varit i kontakt med befälhavaren och två besättningsmän ombord på Sjöräddningssällskapets räddningsfartyg. De vill inte kommentera händelsen.
Inte heller Magnus Brodd, ansvarig för kommunikation på Sjöräddningssällskapet, vill svara på Skärgårdens frågor. I ett mejl ger han i stället allmänna svar. Bland annat skriver han:
– Vår verksamhet är humanitär, och där ligger vårt fokus. Det ska aldrig upplevas som det finns några hinder för att be om vår hjälp, oavsett vem man är eller varför man hamnat i nöd.
– Vår uppgift var att föra den nödställda från ett osäkert till ett säkert läge. Våra sjöräddare har följt våra rutiner och agerat korrekt i situationen.
Magnus Brodd svarar inte på följande frågor:
Varför skjutsar ni en chockad, skadad och möjligen påverkad man till en ö utan landförbindelse?
Kan inte det uppfattas som att ni väljer att skydda en brottsling, eller i alla fall försvåra en brottsutredning?
Mannen som kraschade båten hävdar själv att han kört i cirka 15-20 knop och missbedömt avståndet till klipporna i mörkret. Han förnekar att han var berusad, men att kraschen gjorde honom vimmelkantig och skadan i foten påverkade balansen.
Befälhavaren på räddningsfartyget reagerade på att båten låg så högt upp på de branta klipporna och säger i förhöret att den måste haft hög fart. En erfaren befälhavare som Skärgården talat med bedömer hastigheten till 25–30 knop.
I mars i år dömdes mannen till 60 dagsböter på sammanlagt drygt 29 000 kronor för vårdslöshet i sjötrafik genom ett strafföreläggande.
Direkt efter olyckans avslutade mannen sitt uppdrag som frivillig sjöräddare efter femton år inom Sjöräddningssällskapet (SSRS) och tjugofem års arbete med sjösäkerhet.