Närtrafik till små öar på förslag

Date:

- Advertisement -

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården. I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången – eller snarare bristen – på transporter.

En missad buss i Stockholm är inte hela världen. Det går snart en ny. Eller en tunnelbana, eller taxi eller Über.

Men en missad reguljär båt kan innebära övernattning i land eller att du blir kvar på en ö i tolv timmar.

Om det nu finns någon båt alls att passa.

Vi ser väldigt tydligt att transporterna ger förutsättningarna för hur våra liv på öarna ser ut, sa Rose-Marie Hellén, Vinön i Hjälmaren, när hon på Landsbygdsveckan presenterade Skärgårdarnas Riksförbunds rapport om transporter till och från öar.

I dag finns cirka 32 000 personer som bor året runt på 390-400 öar, beroende på hur man definierar öar.

Den absolut största gruppen, ungefär 21 600, åker trafik-verksfärja. De är som regel gratis, rymliga och på många leder går det många turer, dygnet runt, året om, enligt Rose-Marie Hellén.

9300 öbor som bor på ungefär 160 öar har någon form av kollektivtrafik.

Turlistorna ser väldigt olika ut. Det kan vara flera turer om dagen eller så finns det en tur på morgonen som går in till fastlandet och en tur på eftermiddagen, sa Rose-Marie Hellén.

Men även trafikverksfärjorna har stora skillnader i turtäthet. Vi har ju de här jättestora lederna i Bohuslän som går var femte minut och är jättestora färjor. Tills ytterligheten på andra sidan, Holmön till exempel, som har en trafikverksfärja som inte går så ofta och som står still när det är dåligt väder.

En tredje kategori består av cirka 700 öbor, som bor på ungefär 200 öar där det inte finns någon trafik alls.

Där man står för alla kostnader själv. Där man får åka i alla väder, sa Rose-Marie Hellén.

Hennes förslag är att införa närtrafik för de som bor på öar utan fast förbindelse.

I många regioner kan man ta taxi eller en buss från hemmet till närmaste busshållplats eller tätorten. Det här skulle vi vilja se även i skärgården, sa Rose-Marie Hellén.

Tanken påminner om ”last mile”–konceptet när det gäller varor: den sista biten till konsumenten utförs av små, flexibla transportörer.

Omvandlat till skärgård innebär det att mindre båtar skulle kunna plocka upp öbor och se till att de fick skjuts till närmaste replipunk eller reguljär brygga.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...

Nationalpark i Nämdöskärgården invigd

Redan på 60-talet ville industrimannen Torsten Kreuger att hans Bullerö med omnejd skulle skyddas och tillgängliggöras, och sålde det därför till staten. Nu är hans dröm uppfylld och Sveriges 31:a nationalpark är officiellt invigd.

Torsken akut hotad och flera andra fiskarter minskar kraftigt

Enligt SLU Artdatabankens preliminära rödlista har tillståndet för flera svenska fiskarter försämrats. Situationen är särskilt kritisk för torsken, som nu föreslås ska klassas som akut hotad, men även populationerna av sill, lax och öring har minskat kraftigt den senaste tiden.