Stort engagemang för Loris

Date:

- Advertisement -

En efterlysning på internet i förra veckan efter den 100-åriga mahognyskönheten Loris fick stort genomslag. En ägartvist ligger bakom försvinnandet, och båten är nu upphittad.

 

Det var i onsdags förra veckan som en efterlysning av Ivar Kreugers privata motoryacht Loris, som numera går i chartertrafik, publicerades via sociala nätverk på internet. Efterlysningen spreds blixtsnabbt och många uttryckte i sammanhanget sin oro över att Loris skulle ha blivit stulen och såld utomlands.

Men nu kan alla oroliga pusta ut, båten är upphittad och befinner sig i tryggt förvar hos en av sina ägare. Den hittades hos den andra delägaren, där båten låg för att kunna lagas för ett motorfel. Enligt Kustbevakningen, som också ombads att hålla utkik efter båten, är bakgrunden till historien en besvärlig ägartvist mellan de två delägarna.

Det bekräftas även av den ena delägaren, Mats Arrhénborg, som svarar så här på frågan varför han efterlyste Loris:

– Det finns en svår ägartvist i bakgrunden och jag blev orolig att båten skulle försvinna utomlands, säger han.

Enligt Mats Arrhénborg skulle det vara en katastrof:

– Det är en så speciell båt som utgör en så viktig del av Sveriges historia. Av de båtar som finns kvar från den tiden så är väl den här den mest speciella, att den var Kreugers privata båt. Den byggdes före första världskriget vilket är anmärkningsvärt i sig. Det är ett stycke konstnärlig liksom ingenjörsmässig historia.

Den andre ägaren, Joakim Irebjer, bekräftar också han ägartvisten och säger:

– Vi ska sälja båten och tvisten gäller ägarandelarna. Anledningen till att vi ska sälja är att vi inte kommer överens längre.

Expresskryssaren Loris beställdes av Ivar Kreuger 1913 och ritades av Knut Ljungberg. Ivar Kreuger använde främst båten för att ta sig ut till sitt älskade Ängsholmen. Känd är fotografiet där Mary Pickford, Douglas Fairbanks, Mauritz Stiller och Greta Garbo får en tur med Kreuger ombord på Loris.

1929 fick båten en större motor vilket gjorde farter i 27 knop möjliga. 1932 dog Kreuger och Loris såldes på exekutiv auktion. Många ägare senare kom hon tillbaka till Stockholm år 1980, men sjönk 1983 utanför Tufa marin på Ekerö. Hon bärgades, men först flera år senare togs hon om hand av en entusiast från MYS-klubben (Motor yacht society). Fyra ägare senare köptes hon av dagens ägare Mats Arrhénborg och Joakim Irebjer. Året var 1992 och en totalrenovering inleddes med hjälp av AMS och fastighetsbolaget Hufvudstaden. Hon har sedan dess gått i chartertrafik i Stockholmsområdet och K-märktes i år. Men vad som väntar henne framöver är nu alltså oklart.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...