Det pågående arbetet med den nya gång- och cykelvägen mellan Djuröbron och Stavnäs kommer inte att vara klart förrän tidigast i december. Men den som är rädd för köer, förseningar och fortsatt avstängda vägbanor under högsäsongen kan andas ut.
I mitten av mars påbörjades det av många efterlängtade bygget av en gång- och cykelväg som på ett trafiksäkert sätt binder samman Djurö och Stavsnäs. På Djurö kommer gång- och cykelvägen att byggas ut vidare till Björknäs.
Men vägbygget har retat upp bilisterna som ska till och från Stavsnäs eftersom en vägbana har varit avstängd under hela bygget. I stället har ett trafikljus reglerat trafiken, något som har skapat stress och köer på Stavsnäsvägen mellan Djuröbron och vinterhamnen.
– Det har ibland tagit upp till en timme bara att ta sig mellan Stavsnäs och Djurö, uppger en Sandhamnsbo till Skärgården.
Något som också har retat de förbifarande är att bygget allt som oftast har stått till synes stilla. Nu befarar trafikanterna till och från Stavsnäs att bygget kan dra ut på tiden onödigt länge på grund av ineffektiviteten, och att köerna under den stundande högsäsongen kommer att bli långa. Något som projektledaren Pauline Carlborg på Värmdö kommuns VA-avdelning avvisar:
– Bygget kommer att hålla på till årsskiftet, eller åtminstone november. Men vi håller oss till Trafikverkets uppsatta regler om att inget körfält får vara avstängt mellan den 15 juni och 15 augusti, förklarar hon.
Övriga anläggningsarbeten kommer dock att hålla på under tiden, dock inte mellan 15 juli och 11 augusti då bygget håller helt stängt. Pauline Carlborg håller inte med om att det råder ineffektivitet, men lägger skulden på reglerna kring bergsprängningarna för att bredda vägen för att få plats med cykelvägen:
– Vi följer Trafikverkets regler, annars skulle det gå mycket snabbare. Bergsprängningar tar tid, och får bara ske klockan 10 och klockan 14. Missar man en laddning måste man vänta till nästa tidsfönster.
Det finns dessutom en hel del övriga anläggningsarbeten som inte ”syns” utåt, som flytt av el- och telekablar, trädfällning, urgrävning och liknande, menar Paulina Carlborg. Entreprenören har ansökt om utökade sprängtider för att underlätta arbetet och trafiken, men Trafikverket har sagt nej.