Robotbåt meter från att ramma passagerarfartyg

Date:

- Advertisement -

Bilden är från ett tidigare tillbud 2019.

I nästan 40 knop och i tät dimma passerade den 250 ton tunga robotbåten R142 Ystad fartyget Silverpilen med bara några meters marginal, en händelse som kunnat sluta i katastrof.

Under lördagen låg en tät dimma över delar av Stockholms skärgård. Lasse Nilsson var ombord på Silverpilen på väg från Utö till Årsta havsbad när en stor skugga plötslig syntes i dimman. Bara sekunden senare passerar ett 40 meter långt före detta militärfartyg i nästan 40 knop strax bakom aktern på Silverpilen.

Den kommer från vänster genom dimman och passerar i svallet bakom Silverpilen. Dånet var otroligt, det lät som en Boeing 747 landade på båten. Längst bak på Silverpilen, kanske 4-5 meter från fartyget, stod två tjejer som blev skräckslagna, säger Lasse Nilsson, som själv blev skakad och arg över händelsen.

Lasse Nilsson säger att han aldrig hann uppfatta vilken beteckning som fanns på fartyget, men är säker på att det var ett av de militära veteranfartyg som ligger vid Gålöbasen och som under dagen var ute och körde betalande passagerare. Efter incidenten ringde han polisen och bad dem åka till Gålöbasen och stoppa turerna.

Hade fartyget träffat Silverpilen hade det varit flera döda människor där ute. De hade klyvt aktern.

Daniel Lindefors, operativ chef på rederiet Blidösundsbolaget, bekräftar händelsen.

Enligt vår logg körde R142 Ystad i 37 knop. Det var rejält dimmigt vid tillfället. Det är i sig inte förbjudet att att köra så fort i dimma, men lagen säger att man ska köra med säker fart. Ska man köra så fort behöver man vidta ganska många säkerhetsåtgärder. Jag säger inte att det är omöjligt men det är en utmaning. I det här fallet var det nära, hade det blivit kontakt skulle det blivit en katastrof.

Daniel Lindefors säger att besättningen försökte kontakta besättningen på R142 Ystad vid tillfället, men inte lyckades. 

Besättningen var lite uppjagade efteråt. De tänker väl ungefär som alla andra som ser det här hända, att det var nära ögat. Jag ser inte att besättningen på Silverpilen gjort något fel.

Kustbevakningen kommer att utreda händelsen som vårdslöshet i sjötrafik.

Johan Lindroth är vd på den ekonomiska förening som genomför turerna med robotbåten. Han var själv inte med ombord och vill inte spekulera i vad som hänt.

Klart är att fartyget Ystad kommit nära Silverpilen. Den exakta farten eller avståndet kan jag tyvärr inte uttala mig om, men det är min förhoppning att detta kommer att framkomma under Kustbevakningens undersökning och vår egna. Jag har full förståelse för att personer kan ha uppfattat situationen som skrämmande, oavsett om någon verklig fara förelegat eller inte. Vi är positiva till att Kustbevakningen utreder händelsen, då detta borgar för att all fakta kommer att belysas och att vi får möjlighet att se om det brustit i några rutiner, säger Johan Lindroth.

Fartyget var inblandad i en incident även 2019. Tar ni säkerheten på allvar när ni använder fartyget?

Det är alltid vår ambition att framföra vårt fartyg på ett sjösäkert sätt. All besättning har adekvat och erforderlig utbildning och erfarenhet. Oavsett om någon säkerhetsrutin skulle ha frångåtts, eller att händelsen berott på något annat kommer vi att se över vad vi kan göra för att undvika att något liknande händer igen. 

Blidösundsbolaget har lämnat en incidentrapport till Transportstyrelsen och kommer även att utreda händelsen internt. Cirka 30 personer befann sig ombord på Silverpilen. Robotbåten 142 Ystad är nästan 44 meter lång med ett deplacement på 240 ton med full utrustning och besättning på 30 personer. Fartyget ägs av Sjöhistoriska museet.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Domstol sätter stopp för skogsavverkning på Ornö

En planerad skogsavverkning på Ornö stoppas efter dom i...

SH tveksam till surfvåg

Förslaget från André Nilsson (L) om att skapa en...

Gästbrygga spärras av

Plötsligt fanns en gallerdörr omgärdad med taggtråd monterad över gästbryggan i Stavsnäs vinterhamn. Avspärrningen väckte oro och många frågor bland båtägare i mitten av förra veckan.

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?