Trasig kabel bakom många strömavbrott

0
4

Nämdö och Runmarö har i veckor varit drabbade av många korta strömavbrott. Nu har Vattenfall hittat boven:

Igår (förra onsdagen, reds anm) hittade man en sjökabel som det var fel på. När man kopplade ur den funkade det, säger Staffan Gustavsson, chef för nätdrift på Vattenfall Eldistribution.

Skärgården var under förra veckan i kontakt med ett flertal frustrerade öbor på Runmarö och Nämdö. De upplevde flera korta strömavbrott dagligen och problemet har enligt Björn Rozell på nordvästra Nämdö pågått sedan 23 december.

Det mesta slår till direkt när strömmen är tillbaka. Men det är ju irriterande. De som möjligen har kritiska saker i gång kan få problem. Man kunde önska att Vattenfall meddelar abonnenterna om problemen och vad de gör åt det.

Stina Molander på Östanviks gård berättar att avbrotten skapar mycket merarbete då de efter varje avbrott manuellt måste slå på fläktar och vattenpumpar som behövs till djuren på gården.

03 IMG_1101Vi är inte jätteupprörda och jätteoroliga. Förr var det ofta strömavbrott och vi har investerat i dieselgeneratorer som vi kan koppla in på trefas. Det måste man ha när man bor så här. Man måste ha en plan B. Men affären har nog haft enorma problem när frysarna inte kommer igång. Och det kan nog komma överraskningar för många sommarstugeägare om saker inte startat, säger hon.

I appen Avbrottsinfo är en del avbrott registrerade, men inte alltid att de är avhjälpta. Björn Rozell räknar till ett 40-tal registrerade avbrott i appen, men menar att de är fler än så.

Men förra onsdagen blir strömavbrotten plötsligt längre än några sekunder. Vattenfall Eldistribution har jobbat febrilt på att lokalisera felet och äntligen hittat det: en sjökabel mellan Granholmen och Söderholmen är trasig.

Vi har jobbat under en lång period med felsökning runt hela nätet och använt helikoptrar, svävare, båtar, gått runt på flera öar och kollat alla ledningar och transformatorstationer, och mätt på kablar med en särskild metod för att få fram fel. Men felen är svåra att mäta fram när de kommer och går, berättar Staffan Gustavsson.

Att avbrotten varit så korta förklarar han med att en skyddsutrustning slår ifrån när ett fel inträffar. Då kommer strömmen tillbaka och när de gör en återkoppling finns inte felet kvar.

Då behöver man hitta andra sätt att få fram felet. Vi har monterat felindikatorsutrustning på nätet för att kunna läsa av.

Totalt har, vid olika tillfällen, 1 479 abonnenter drabbats av kabelbrottet.

Inte alla har drabbats hela tiden. Det varierar beroende på kopplingsläget, säger Staffan Gustavsson.

När felet väl lokaliserades kopplade Vattenfall ur sjökabeln helt och har nu gjort en omkoppling så att alla ska ha strömmen tillbaka. Men under omkopplingstiden rådde det längre avbrottet. Fler än 500 abonnenter var utan ström i tre timmar, och de sista 33 var strömlösa i 13 timmar.

Det man gör nu är att mäta fram var på kabelsträckan felet är och försöker få upp kabeln ur sjön och det tar tid, särskilt vintertid och beroende på isläget. Vi kan inte jobba med denna utrustning från svävare utan måste antingen komma dit med båt eller att isen håller att jobba från. Planen nu pekar på att vi har goda möjligheter att reparera kabeln denna vecka så vi är klara 2 februari.

Björn Rozell är kritisk till att det tagit så lång tid att få fram felsökningsutrustningen och tycker att det är rimligt att få ersättning för de många korta avbrotten även om Vattenfalls kundlöfte är ersättning vid fyra timmars avbrott.

Staffan Gustavsson beklagar Vattenfalls dåliga kommunikation med abonnenterna:

Vi har försökt bland annat via vår information om kunderna, till exempel mejladresser, samt på våra Facebooksidor, men inte lyckats riktigt bra. Det kan vi göra bättre. Vi vill ju ha en öppen och bra dialog med kunderna, det underlättar för oss också.

Vad gör ni för att kompensera drabbade abonnenter?

På vattenfalleldistribution.se finns sidor där man kan fylla i formulär både för avbrott och skador som uppstått. Det finns en avdelning som jobbar med reklamation och skadestånd.