Den virtuella vajerfärjan mellan Nagu och Korpo i Finland väcker oro hos skärgårdsborna efter att den tappade styrförmågan i början av april, krockade med en brygga och orsakade skador för hundratusentals kronor, rapporterar Svenska Yle.
Det är fortfarande oklart vad som gjorde att Finferries splitternya hybridfärja mellan Nagu och Korpo tappade styrförmågan. Myndigheter och färjerederiet utreder nu vad som orsakade olyckan, som inte förorsakade några personskador. Men olyckan har gett vatten på kvarn för de skärgårdsbor som redan långt innan olyckan hårt kritiserat färjan, eftersom den styrs med hjälp av en så kallad virtuell vajer. Den virtuella vajern har möjliggjort att kompetenskraven för färjföraren har sänkts, vilket väcker oro, enligt Svenska Yle. Från myndighetshåll hävdar man ändå att den virtuella vajern tvärtom gör trafiken ännu säkrare och är ett betydligt bättre och tryggare alternativ än de traditionella styrvajrar som hittills har använts av vajerfärjor.
Håkan Fagerström från Finferries förklarar skillnaden mellan en traditionell vajer som fungerar som styrlina på en vajerfärja, och de nya så kallade virtuella vajrarna:
– Styrvajern i en vanlig vajerfärja är en fysisk vajer som följer färjan från punkt a till b. Nackdelen med dem är att i hård sjö eller dimma kan vajern vara svår att se. Vintertid är man tvungen att ta bort vajern helt och hållet.
Den virtuella vajern är ett digitalt hjälpmedel som berättar för föraren var den rätta kursen går. Den kan liknas med ett digitalt sjökort med en färdigt utstakad kurs. Den berättar i samma mån som en fysisk vajer var färjan befinner sig på rutten.