Informera mera!

Date:

- Advertisement -

KRÖNIKA. Stockholmare hatar linfärjor. Så säger självaste rederichefen Erik Froste i en intervju med min kollega Ylva. Med stockholmare menar han inte innerstadsbor utan de som bor i Stockholmsområdet och inte på Västkusten. Linfärjor gör oss oroliga och nervösa för att vi inte är vana, säger han.

I lördags höll Blidöbygden utveckling i samverkan (BUS) ett möte med närmre hundra personer. Färjerederiet var inbjudna men avböjde – synd eftersom den mest diskuterade frågan var just linfärjan som planeras att sättas i trafik på Blidöleden 2025. Mötesdiskussionen bekräftar också Erik Frostes ord, nämligen att det finns ett genuint motstånd från allmänheten mot linfärjan. Många mötesdeltagare ville veta vad de olika remissinstanserna framfört. Utan att vara partisk går det att utläsa många frågetecken i remissvaren från myndigheterna. Försvaret undrar om inskränkningar i framkomligheten, Sjöfartsverket om sjösäkerheten, länsstyrelsen kräver en fördjupad konsekvensutredning av olika alternativ.

Färjerederiet vill inte prata om det alternativ den breda allmänheten frågar efter: Varför inte övergå till en eldriven frigående färja?

Både allmänheten, aktiva föreningspersoner och politiker som bor på öarna har fått information tidigare av Trafikverket som inte stämmer med den information vi får nu. En del tror därför inte att linfärjan kommer bli av, en del att den kommer vara diesel- och inte eldriven. Informationen har också över tid varit olika gällande turtätheten.

Den som för att stilla oron och nervositeten söker svar på frågorna står inför en grann uppgift. De flesta blir hänvisade till en länk på Trafikverkets hemsida. Där finns 10-15 pdf:er men de handlar främst om den nya vägplanen, inte linfärjan. På hemsidan hänvisas till en projektledare som inte längre arbetar kvar. Försöker du mejla denna person blir du hänvisad till den nya projektledaren för vägplanen, inte linfärjan. Erik Froste hänvisade våra frågor till teknik- och klimatchefen, Fredrik Almlöv, som tog sju dagar på sig att svara. Ännu otydligare blir det när dessa två personer ger olika svar på samma frågor. På frågan om det är bestämt att det blir en linfärja säger Almlöv att ”vägplanen måste först fastställas”. Erik Froste däremot är glasklar i sin bekräftelse att den blir av. Almlöv svarar också att först när vägplanen fastställts vet man om färjelägena kommer byggas om, medan undertecknad fått höra av den förra projektledaren att det är ett krav då en linfärjeled måste vara helt rak medan Blidöleden idag är S-formad. Kommunen säger också att detaljplanen behöver göras om, men det är Almlöv inte säker på.

Färjerederiet: informera mera. Uppdatera hemsidan med relevant information och rätt kontaktpersoner. Bemöt den nervositet ni är så medvetna om att folk har. Samordna era budskap. För med fakta på bordet rätas frågetecknen ut och kanske skulle vi ”stockholmare” tycka lite mindre illa om linfärjan.

Populärt

Liknande artiklar
Related

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.

Ny båtdelningstjänst lanseras

Efter besvikelsen att finska Skipperi lade ner sin populära båtdelningstjänst Fleet lanserar nu ett nytt företag en liknande tjänst. Än så länge finns Briggs första tio båtar bara på ett ställe i Stockholm.