Många e-handlare slåss om öarnas kunder 

Date:

- Advertisement -

Mat, medicin, vitvaror och möbler. Idag kan konsumenten beställa nästan vad som helst via nätet ut till sin ö. E-handelsmarknaden i skärgården har exploderat de senaste åren, men hur påverkas skärgårdens fysiska lanthandlare av denna nya marknad? 

Inom transportbranschen kallas det last mile delivery, vilket betyder den sista transportsträckan av en varubeställning fram till kunden. Denna nisch har sedan pandemins start blivit högattraktiv för många företag som idag tävlar om att leverera sina olika produkter till sina skärgårdskunder, oavsett hur isolerat de bor. 

Logistikbolaget SwePelago har sedan 2016 levererat paket och dagligvaror till skärgården och har med sina främsta kunder Mathem och Apotea länge varit ensamma på området. Genom sitt dotterbolag Kustbud kan skärgårdsborna beställa allt från mat och apoteksvaror till båtutrustning och barnvagnar ut till öarna. 

E-handeln är betydligt bättre idag än tidigare, och kunderna förväntar sig den här bekvämligheten även under semestern. Det behovet vill vi såklart möta, säger Felix Gyllenberg, vd på SwePelago.  

Sommaren 2021 drog företaget Skärgårda gång sin verksamhet med att leverera e-handlade varor med båt till konsumenter i Stockholms skärgård. Bolaget levererar matvaror åt livsmedelsjättarna Ica och Coop men också möbler, vitvaror och andra skrymmande produkter som är svårt för folk att få ut i egen båt. Och verksamheten går strålande – i år har man haft full beläggning. 

Vi försöker göra det så enkelt som möjligt för kunden att beställa och få hem sina grejer. Vårt mål är att erbjuda samma service som på land, med både leverans och inbärning till hemmet. Det roligaste är att kunderna är så otroligt nöjda över möjligheten att få sina grejer hemkörda, säger Skärgårdas vd Lennart Silvegren. 

Han tycker att det är positivt att det idag finns fler aktörer som servar skärgårdskunderna. Även Felix Gyllenberg anser att konkurrensen är av godo. 

Jag tycker att det är jättekul. När man får sin första konkurrent och det kommer flera aktörer så har man ju lyckats skapa en helt ny marknad. Det innebär även en bredare kundbas för oss, med fler e-handlare som ser att man faktiskt kan leverera i skärgården, säger han.

Varken Lennart Silvegren eller Felix Gyllenberg tror att e-handeln behöver vara ett hot mot de befintliga lanthandlarna på öarna. 

Det är klart att man inte vill utarma lanthandeln. Men jag tror att ju mer tillgänglighet som finns skärgården, desto mer är folk ute och vill spendera och då kommer man även att använda lanthandeln, säger Lennart Silvegren. 

Han pekar på en undersökning som företaget utförde förra året, som visade att jättebutiker såsom Maxi Haninge och liknande står för 80% av skärgårdsbornas matinköp. 

Det är framför allt dem vi ersätter med våra hemleveranser. 

SwePelago får ibland kommentarer från folk som inte tycker att de har i skärgården att göra eftersom det redan finns skärgårdshandlare och att man ska värna om dem. 

Men jag tycker att man ska se det som att fler vill vara här och istället hitta synergieffekter. Det handlar om att göra det som kunden efterfrågar idag, inte för 30 år sen. Lanthandeln kanske kan fokusera mer på det färska och inte behöva ha stora lager frysvaror. Jag tror att våra verksamheter kan komplettera varandra väl, säger Felix Gyllenberg.

Än så länge flockas logistik-bolagen på skärgårdsmarknaden främst sommartid, när trycket är som högst. Få vill i nuläget utveckla verksamheten under lågsäsong, då lönsamheten är sämre.  

Det kostar ganska mycket att hålla resurserna igång. En viss service har vi – om folk ringer och frågar och behöver hjälp får de det. Men det är svår fråga, både kostnadsmässigt och miljömässigt. För oss handlar det om att alltid köra med fulla båtar, och det är väldigt svårt på vintern, menar Lennart Silvegren.

Allt fler flyttar ut och vistas i skärgården året om, kan det inte finnas en marknad framöver för den servicen? 

Jo, det är vår dröm. Men då måste någon av de stora matkedjorna tycka att det är värt det. 

Felix Gyllenberg spår att de befintliga aktörerna i framtiden kommer ha ett större underlag och en högre servicenivå. Han tror också att det kommer finnas fler företag som upptäckt att marknaden är intressant. 

Det finns många värden med att leverera i skärgården så jag tror absolut att det kommer att växa, säger han. 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.