Grundlös alternativ fakta

0
4

KRÖNIKA. År 1644 gav ålderstyrmannen Johan Månsson ut sin Sjöbok över Östersjön med tillhörande kartor. Sedan dess har sjökorten genom århundradena förfinats och blivit alltmer korrekta och detaljerade. Var gång sjökorten uppdateras tillförs nya data om mer precisa djup och tidigare okända grund som upptäckts. Tack vare dagens avancerade mätmetoder med ljud-, ljus- och mekaniska sensorer liksom laserteknik samt fotogrammetri fortsätter sjökorten att utvecklas mot att bli allt pålitligare. Något som starkt bidrar till att stärka säkerheten till sjöss och underlätta navigationen för alla sjöfarare.

Därför är det ofattbart att Sjöfartsverket bestämt att nästa generations sjökort kraftigt ska försämras.

I dagens tidning, liksom i de två senaste numren av Skärgården, rapporterar vi om verkets senaste fiasko som komiskt nog döpts till ”Sjökortslyftet”.

Farbara vatten, där djupet är 3 till 6 meter, ändras så att korten för dessa platser i stället visar ett djup på 0 till 3 meter. Genom att förvanska denna fakta, eller som verket själv uttrycker det: ”generalisera djupinformationen”, påstås säkerheten öka.

Den uppfattningen delas varken av sjöräddare eller landets båtorganisationer. De hävdar att resultatet blir rakt motsatt: det är inte säkerheten utan riskerna som kommer att öka vid räddningsinsatser liksom när fritidsskeppare tvingas ta onödiga omvägar över öppet vatten.

Det är inte bara djupkurvorna som plötsligt förvrängs med ”Sjökortslyftet” utan också undervattensgrund och stenar med vilka man tycks ha varit särskilt kreativ. 

Grynnor, som bevisligen finns, har försvunnit medan andra bytt positioner. Som om inte det vore illa nog har de nya sjökorten dessutom pyntats med nyuppfunna grund som inte existerar i verkligheten.

Samtidigt har Sjöfartsverket under två års tid stoppat sjökortsleverantören Hydrographica från att ge ut sina detaljerade och korrekta kort. 

Den ryska oljetankern Tsesis gick på grund 1977 just för att ett grund inte fanns med på ett av Sjöfartsverkets kort vilket du kan läsa mer om på sidan 17 i dagens tidning. När det gäller ryska fartyg så brukade min far, som var mästerlots, kommentera sina lotsningar av dem med ett snett leende: ”det var inga problem för ryssarnas kort över svenska vatten är mycket bättre än våra egna”.

De ryska korten lär vi inte få tillgång till men att Hydrographicas seriösa produkter stoppas av ett statligt verk som samtidigt försöker tvinga på oss sina egna felaktiga sjökort är inget annat än skandal.