Inte orimligt med båtkörkort

0
4

KRÖNIKA. För ett par veckor sedan rapporterade vi om en olycka där en 52 fot lång motorbåt rammade en seglande folkbåt bakifrån så hårt att folkbåten klövs och gick till botten. De två som var ombord klarade tack och lov livhanken, men fick kasta sig överbord och skadades så pass allvarligt att ambulanshelikopterfärd till sjukhus var nödvändigt.

Denna händelse etsade sig fast hos mig, kanske framförallt för att det för mig som seglare är något av min värsta mardröm, och för att det på senare år känts allt mer sannolikt att råka ut för något liknande.

Som seglare har man företräde till sjöss framför

motorbåtar. Men det är sällan det känns tryggt att vila i den förvissningen. Varje gång en motorbåt modell större och snabbare närmar sig är jag på helspänn och beredd att göra undanmanöver. Bryr den sig? Ser den mig ens? Vet den att den ska väja? Ligger man dessutom på kryss i ett smalt sund ger det minst sagt en pulshöjning.

Jag får nog erkänna att jag hyser vissa fördomar mot dessa motorbåtsförare. Jag vet att många har god sjövana. Att de har koll. Men det tycks mig bli allt vanligare att folk köper allt större båtar utan att riktigt ha kompetensen för dem. De fastnar med näsan i plottern och glömmer verkligheten. Ser knappt över fören på sin jättekoloss till båt. Och tycker kanske att den som är störst också bör gå först.

Från och med 1 maj nästa år blir det lag på förarbevis för vattenskotrar. Men det kommer fortfarande gå helt fint att skaffa sig en vanlig båt, så länge den är kortare än tolv meter, och köra runt hur snabbt som helst. Utan några som helst krav på kunskap.

Olika regeringar har genom åren tillsatt olika utredningar när det gäller båtkörkort. Förslag har lagts från bland annat de tre båtorganisationerna Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet, som vill se ett obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar som kan köras i över 35 knop. Samma sak har även föreslagits av Havs- och vattenmyndigheten.

Jag vet att många båtägare värnar den stora friheten som präglar svenskt båtliv, det gör även jag. Samtidigt tycker jag faktiskt att det är rätt rimligt att en grundläggande kompetens ska kunna uppvisas innan man får ge sig ut hursomhelst i farkoster som har potential att skada och i värsta fall döda. Ett båtkörkort eliminerar nog inte den risken, men vi verkar ju tycka att det gör nytta på land, så varför inte också till sjöss?

Ylva Bergman