Blygsam premiär för inlandssjöpendel

0
4

I förra veckan kastade pråmfartyget Emelie Deymann loss från Norviks hamn och satte kurs mot Västerås, och därmed är den första inlandssjöpendeln i Sverige i gång. Men än så länge är marknadens respons sval inför “det femte transportslaget”.

Det är nervöst, säger Anders Wihlborg, vd för Barge Transport Sweden AB. 

Det låga, nätta, tyskflaggade fartyget syns knappt över kajkanten, där det ligger för att lastas bredvid bjässen lastfartyget MSC Kayla. En av Norviks hamns 60 meter höga postpanamaxkranar lyfter med lätthet över en container och ställer ner den på fartygsdäcket med ett ekande dån.

17 7E7A5908Det är premiäravgång för den första svenska inlandssjöpendeln. Två gånger i veckan ska pråmfartyget Emelie Deymann trafikera sträckan Norvik-Västerås. På väg till Västerås lastas hon med konsumtionsvaror som jeans, sneakers, mobiltelefoner, TV-apparater och möbler. I andra riktningen fraktas svenska exportvaror som sågat virke, dryckesförpackningar, maskiner, pappersmassa och kartongpapper.

Det känns skitkul! Men gud vad nervös jag är, säger Anders Wihlborg, vd på Barge Transport Sweden AB som varit initiativtagare till pendeln och spindeln i nätet mellan rederi, hamn och kunder.

Tanken är att det ska bli ett självspelande piano framöver. Just nu sliter vi dygnet runt för att få det så.

Pendeln är det första exemplet i Sverige på det som i EU kallas det femte transportslaget, trafik med mindre EU-klassade fartyg på de inre vattenvägarna. Syftet är att avlasta vägnäten och spara på miljön.

Det är lätt att prata om att vara miljövänliga, men många får inte tummen ur. Vi är som företag lite sådana att vi snackar inte så mycket, vi sätter igång istället, säger Anders Wihlborg.

Men samtidigt finns en oro för att kunderna inte ska nappa.

17 7E7A6005Nu måste kunderna komma igång och beställa i större omfattning än idag. Det går inte att köra omkring med endast den här mängden, säger han och gestikulerar mot pråmfartyget, som idag kommer köra premiärturen med endast ett trettiotal containrar av de 208 som maximalt kan lastas.

Vi borde väl ha 150 åtminstone.

Rutten till Västerås går via Södertälje kanal, dit Sjöfartsverket rekordsnabbt färdigställt den nya Herrhamraleden, anpassad för inlandssjöfart.

De har ställt upp fantastiskt med att öppna farleden, ta fram simuleringar och utbilda lotsar, säger Anders Wihlborg.

Harry Bouveng (M), kommunalråd i Nynäshamn, är positivt överraskad över att det gått så fort att komma igång med pendeln.

Första gången jag hörde talas om de här pråmfartygen var för kanske tre, fyra år sedan. Då tänkte jag på de som går på kanalerna i Europa och trodde inte de skulle klara av att runda Landsort, eller att ta sig igenom Herrhamraleden som är jättetrång. Men uppenbarligen såg de inte svårigheterna utan bara möjligheterna. Det är kul att man kan ha fel ibland!

Fullastad så kan Emelie Deymann ersätta cirka 200 lastbilar, som annars hade kört väg 225 förbi Södertälje.

Kan man flytta den här mängden gods på båt istället för att köra landvägen så är det ett jättelyft för miljön, säger Harry Bouveng.

Fakta/Inlandssjöpendeln

17 karta• Det EU-klassade fartyget Emelie Deymann har litet djupgående, är 110 meter långt och har kapacitet för 208 20-fots containers, vilket motsvarar cirka 200 lastbilar

• Pendeln startar med två avgångar i veckan mellan Stockholm Norvik och Västerås hamn

• Resan tar 15 timmar

• Barge Transport Sweden hjälper Reederi Deymann att komma igång med trafiken i Sverige.

• Även Köping och Bålsta kan bli aktuella hamnar att trafikera.