Fortsatt strul med trafikavtal på linjer i mellanskärgården

0
4

En del av trafiken till Möja och Ingmarsö upphandlades förra året, men fick göras om. Nu har beslut om tilldelning fattats, men beslutet har överklagats.

Efter långa rättsliga processer har trafikförvaltningen vid Region Stockholm skrivit trafikavtal som täcker det mesta av skärgården, men en sista del återstår: trafiken mellan replipunkterna Åsättra och Boda till öar som Ingmarsö och Möja, på linjerna 12, 34 och 36 samt linjerna 35 och 36 under isperiod. Trafiken upphandlades redan förra året.  Ingmarsö sjötjänst var enda anbudsgivare och eftersom endast ett anbud inkommit valde trafikförvaltningen att avbryta och göra om upphandlingen. Denna gång valde två rederier att lämna in anbud, Ingmarsö Sjötjänst och Sea Cab Möja AB. Båda företagen ansågs i det närmaste likvärdiga vad gäller kvalitet, men Ingmarsö Sjötjänsts bud på lite drygt 19 miljoner kronor var omkring 400 000 kronor billigare än Sea Cab och företaget tilldelades därmed trafiken fram till september 2028. Trafikstarten var planerad till november i år, men beslutet har begärts överprövat av Sea Cab.

Sea Cab menar, bland annat, att Ingmarsö sjötjänst lämnat ett underpris på delar av trafiken och att upphandlingskraven varit högre för Sea Cab än för Ingmarsö sjötjänst. För att bevisa detta har man begärt ut vinnande anbud och upphandlingsdokument, men nekats av trafikförvaltningen med hänvisning till att de utgör företagshemligheter. Det beslutet har överklagats till kammarrätten.

Ingmarsö sjötjänst kör idag trafik med fartyget Nordan, Sea Cab med fartyget Holly.

Rättelse: I tidigare version stod att Ingmarsö sjötjänst tilldelades trafiken i första upphandlingen. Rätt ska vara att den avbröts och gjordes om.