Kräftgång för båtmässan fortsätter

Date:

- Advertisement -

Antalet besökare på båtmässan Allt för sjön fortsätter att sjunka. Totalt besöktes mässan av 68 113 personer i år vilket är nytt bottenrekord.

Trots förra årets nysatsning, Waterpark, som var tänkt att locka nya, yngre besökare till båtmässan Allt för sjön fortsätter publiksiffrorna att dala. Jämfört med mässan 2018 tappade man drygt 11 000 besökare i år och landade på en ny bottennotering.

– Det finns inget enkelt svar. Flera faktorer spelar in, säger Catarina Oscarsson, operativ projektledare för Allt för sjön.

Enligt henne kan en förklaring vara att man tidigare haft andra mässor som pågått parallellt och att besöksstatistiken då avsett båda mässorna men i år har Allt för sjön inte haft någon konkurrerande mässa i lokaliteterna. 

En utställare säger till Skärgården att anledningen till att publiken sviker kan vara att det är för många båtmässor som ligger allt för nära varandra i tid. Båtmässan i Helsingfors hålls årligen i februari, samma månad är det dags för båtmässan i Göteborg och i månadsskiftet februari – mars startar Allt för sjön på Stockholmsmässan. Slutligen arrangeras den flytande båtmässan i Gustavsberg i augusti.

Catarina Oscarsson utesluter inte att de många båtmässorna har inverkat men säger:

– Men majoriteten av de som besöker oss kommer från Mälardalsområdet.

Traditionsenligt hålls mässan Allt för sjön under sportlovet vilket arrangörerna nu befarar kan bidra till att besökarna sviker. Därför kommer mässan att senareläggas med en vecka nästa år. 

– Nu flyttar vi fram till 6 – 15 mars, säger Catarina Oscarsson.

Torsdagen den 7 mars höll båtmässan öppet till klockan 21.00 och just den dagen toppade besöksstatistiken med nästan 3 000 fler besökare än 2018.

– Vi vet att det finns många som vill gå på mässan men som inte hinner ut men det här var jättelyckat. Vi jobbar för att ha öppet till 21 en kväll även nästa år, fortsätter hon.

Nu väntar uppföljningar och analyser av marknadsföringar, utställare- och publikundersökningar. Enligt Catarina Oscarsson är det en generell trend att de publika mässorna tappar.

– Sista åren har det varit en del utmaningar men det gäller inte bara Allt för sjön, säger hon.

Fakta/Antalet besökare på Båtmässan Allt för Sjön

2019: 68 113 

2018: 79 246

2017: 83 259

2016: 84 138

2015: 88 772

2014: uppgift saknas

2013: 94 370

2012: 92 249

2011: 112 000

2010: uppgift saknas

2009: uppgift saknas

2008: 108 421

2007: 111 521

Populärt

Liknande artiklar
Related

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.

Ny båtdelningstjänst lanseras

Efter besvikelsen att finska Skipperi lade ner sin populära båtdelningstjänst Fleet lanserar nu ett nytt företag en liknande tjänst. Än så länge finns Briggs första tio båtar bara på ett ställe i Stockholm.