Slussen till Södertälje kanal skulle egentligen vara färdig i år. På grund av flera orsaker försenas nu arbetet med drygt två år och blir nästan en miljard kronor dyrare än planerat. Sjöfartsverket räknar dock inte med att förseningen kommer påverka sjöfarten mer än vad den gör i dagsläget.
Slussbygget i Södertälje kanal är en del av det så kallade Mälarprojektet som enligt Sjöfartsverket är en förutsättning för en säkrare och mer konkurrenskraftig sjöfart. Bygget startade i slutet av 2016 och skulle vara klart till årsskiftet. Men nyligen blev det klart att projektet stött på patrull och blir försenat med två år.
Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket, säger att förseningen beror på en komplex väv av händelser.
– Dels har vår leverantör inte tagit höjd för de olika markförhållandena i slussen. En annan orsak är att entreprenören använt sig av en större pråm än vad vi i vårt upphandlingsunderlag sagt att de ska använda, säger han.
Det har fått som konsekvens att varje gång ett större fartyg ska passera i kanalen har arbetspråmen behövt flytta på sig.
– Det har naturligtvis gjort att det tar längre tid att genomföra arbetet, säger Joel Smith.
Men enligt honom kommer förseningen av projektet inte att påverka den befintliga sjötrafiken i kanalen i dagsläget.
– Kanalen är öppen för trafik med endast några mindre inplanerade stopp. Sedan är ju slussbygget endast en del av hela Mälarprojektet. Innan projektet är i hamn måste till exempel kanalen vid Västerås och Köping muddras. Och innan det är klart kan större sjötrafik ändå inte nyttja kanalen. Så min bedömning är att förseningen inte påverkar sjötrafiken mer än bygget gör idag, fortsätter Joel Smith.
Något som däremot påverkas av förseningen är prislappen för projektet – och det rejält, från 1,8 miljarder till 2,7 miljarder kronor. Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket, säger i ett uttalande att förseningen är oerhört olycklig och att verket nu bytt ut och stärkt upp sin egen projektledning för projektet.
– Vi förväntar oss att entreprenören genomför motsvarande förändringar i sin organisation. Det betyder en förstärkt ledning och kompetens, närmare samarbete och effektivare arbetsmetoder, säger hon.
Den upphandlade entreprenören, Züblin Scandinavia, vill inte kommentera förseningen utan hänvisar till Sjöfartsverket för frågor.
Fakta/MÄLARPROJEKTET
• Projektet är utpekat i den nationella planen för transportsystemet 2014-2025.
• Syftet är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal och Mälaren.
Fakta: Sjöfartsverket