Foodtruck-företag JO-anmäler Vaxholm

Date:

- Advertisement -

Företaget Tasty truck får inte stå med sin foodtruck och sälja mat och fika i Vaxholm trots att man uppfyller kraven för att få tillstånd. Nu JO-anmäler man Vaxholm.

Katarina Pettersson som driver företaget Tasty truck fick tillstånd att stå med sin matvagn nere på kajen i Vaxholm sommaren 2017. I sex månader fick de uppställningstillstånd och sålde mat, fika och glass.

Vi blev väldigt väl mottagna på kajen och endast en person har klagat hos kommunen. En dam tyckte det var tråkigt att man behövt ta bort några bänkar på platsen, säger Katarina Pettersson.

Men när Katarina återigen skickade in ansökan om upplåtelse av offentlig plats för sin matvagn, för sommaren 2018, blev svaret att de inte får stå någonstans i hela Vaxholm stad med sin vagn.

Hans Larsson på stadsbyggnadsförvaltningen har handlagt ärendet både 2017 och 2018 på delegation från Vaxholms tekniska nämnd.

I näringslivsstrategin har de inte enligt mitt tycke en året-runt-verksamhet, säger Hans Larsson.

Fanns inte denna näringslivsstrategi 2017 när de fick tillstånd?

Jo, den fanns där också inför 2017 men då var det en annan skrivning. Men när det började knorras från de fasta…

Nu har Tasty truck JO-anmält Vaxholms kommun och nämnden för teknik, fritid och kultur med motiveringen att kommunens beslut om avslag är taget på felaktiga grunder.

Vi är verksamma året runt i Vaxholm med omnejd med cateringuppdrag, säger Katarina Pettersson och fortsätter:

För övrigt har det givits flera tillstånd för företag som endast bedriver verksamhet under sommarmånaderna.

När tidningen frågar Hans Larsson om de olika näringslivsstrategierna som gjorde att han fattade olika beslut 2017 och 2018 får tidningen svar från Mikaela Lodén som är näringslivsansvarig på Vaxholm stad att det bara existerat en strategi sedan 2013 men att man skrivit en sammanfattning av strategin 2017 men som inte innehåller någon ny information.

När tidningen återigen söker Hans Larsson få vi inget svar. Alexander Wahlstedt är Hans Larssons chef på tekniska enheten, stadsbyggnadsförvaltningen som svarar för Hans Larsson.

Jag tror att det var en missuppfattning av honom, att den här uppdateringen hade resulterat i att vi tittade på den till i år, men det var snarare så att vi inte kollade på näringslivsstrategin över huvudtaget förra året,

På vilket sätt är Tasty truck inte en året-runt-verksamhet?

Foodtrucks generellt, deras karaktär är ju inte året-runt-verksamhet, men om de bedriver verksamhet året runt också, så är de ju det, men just den verksamheten att ha en foodtruck är inte året runt, det är det vi lutar oss mot egentligen.

Grönsaksförsäljningen som sker på torget i Vaxholm, har de verksamhet året runt i Vaxholm?

Vi får se om JO tycker att vi ska yttra oss i den här frågan, i övrigt har vi inget mer att säga.

Hans Larsson nämnde även i intervju med mig att ”De fasta på kajen började knorra. Har de påverkat ert beslut på något sätt, andra företagare i Vaxholm?

Jag har som sagt inga fler kommentarer i den här frågan.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.