Besökstryck uteblev på mässan Allt för sjön

Date:

- Advertisement -

Antalet besökare till båtmässan ”Allt för sjön” fortsätter att dala. Årets besöksstatistik är det sämsta resultatet på över tio år.
Nu ska arrangören analysera vad som ligger bakom den nedåtgående trenden.

Trots den stora satsningen med en Waterpark och annonsering riktad till unga uteblev det stora besökstrycket på mässan i år. Enligt statistik från Stockholmsmässan hade mässan 79 246 besökare i år, en ny bottennotering jämfört fjolårets bottenrekord på 83 259 besökare.

– Vi är nöjda med satsningen på en Waterpark men inte nöjda med besökarantalet, säger Hanse Thorslund, projektchef på ”Allt för sjön”.

Mässan har haft svårt att locka besökare under en längre tid. Enligt statistik från tidigare år har besökssiffran sjunkit stadigt sedan 2007 med endast några få trendbrott.

– Jag tror det beror på flera orsaker. Dels har vi genom åren haft en stor målgrupp som återkommer varje år av tradition och den gruppen fasas ut allt mer. Samtidigt har det varit svårt att locka yngre och medelålders besökare till mässan. Det behöver vi bli bättre på, säger Hanse Thorslund.

Ett annat problem är att mässan behöver fler besökare under veckodagarna, säger han.

– Där kan man se om man går några år tillbaka att vi har tappat en del.

Hanse understryker dock att ett lägre besökartal inte behöver betyda att det är sämre för företagen som ställer ut.

– Den bild vi har fått från flera utställare är att de har sålt riktigt bra i år.

För att gå till botten med de svikande publiksiffrorna har man nyligen skickat ut både besökar- och utställarundersökningar.

– Resultaten från de båda undersökningarna ska sedan analyseras. Men jag tror vi också måste göra en större analys sett till både innehåll och var mässan ligger i tid. Det finns kanske något annat vi behöver förändra, säger Hanse Thorslund.

Har båtlivet minskat i popularitet?

– Det är rimligt att ställa sig frågan. Men nej, det tror jag inte. Om man tittar på hur marknaden har sett ut det senaste året har det varit ett fantastiskt år sett till hur många båtar som sålts, säger Hanse Thorslund.

Fakta/Besöksstatistik

2018: 79 246

2017: 83 259

2016: 84 138

2015: 88 772

2014: uppgift saknas

2013: 94 370

2012: 92 249

2011: 112 000

2010: uppgift saknas

2009: uppgift saknas

2008: 108 421

2007: 111 521

Populärt

Liknande artiklar
Related

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.

Ny båtdelningstjänst lanseras

Efter besvikelsen att finska Skipperi lade ner sin populära båtdelningstjänst Fleet lanserar nu ett nytt företag en liknande tjänst. Än så länge finns Briggs första tio båtar bara på ett ställe i Stockholm.