Därför är Skärgården så viktig

Date:

- Advertisement -

KRÖNIKA. Det är tyvärr inte ovanligt att myndigheter, kommuner, och landsting är ovilliga att lämna ifrån sig information till oss på tidningen. Det kan gälla en handling vi vill titta på. Det kan vara en tjänsteman som gör sig otillgänglig för att slippa svara på frågor. Dokument diarieförs inte, hemligstämplas, kallas arbetsmaterial eller hålls undan på annat sätt.

Man ogillar att vi journalister, och i förlängningen allmänheten, får insyn i den egna verksamheten eftersom det kan ställa till krångel och leda till kritik.

Det senaste exemplet är att Skärgårdens reportrar sedan en tid är portade från det regionala skärgårdsrådet vilket leds av landstingsrådet Gustav Hemming (C). Rådet är ett samrådsorgan för skärgårdens alla intressenter och vid mötena diskuteras frågor som anses angelägna för öarnas utveckling. Nu har tydligen dessa samtal och frågor plötsligt blivit så känsliga att de måste hållas hemliga.

En del har ändå läckt ut från rådets senaste möte och Skärgården kan i dag avslöja att det där och då hölls en föreläsning om skarven och dess skadeverkningar.

Allra mest topphemligt var att man på mötet diskuterade regeringens eventuella planer på att anlägga Horstensleden men vad som sades får Skärgårdens läsare aldrig veta. En viss tröst är ändå att infrastrukturministern personligen ringde upp redaktionen och gav sin och regeringens syn på Horstensleden så det kunde vi i alla fall rapportera om.

Hemlighetsmakeri och censur fungerar som vitamininjektioner på oss journalister och varje gång det inträffar påminns jag om den viktiga roll som vår lilla tidning har. Skärgården är den enda nyhetstidningen som fortlöpande bevakar hela Stockholms skärgårds kust och öar. Skärgården är politiskt oberoende, dess redaktionella innehåll står fritt från organisationer, ägare och andra intressen. I 20 år har tidningens främsta syfte varit att skapa, och ge öarnas befolkning, en demokratisk arena samt kritiskt granska företeelser som berör skärgården.

Det ska vi fortsätta med i 20 år till minst om jag får bestämma.

 

 

 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.